BioFach 2016 Nirnbergā


Tikko atgriezos no Vācijas brauciena- biopārtikas izstādes BioFach Nirnbergā un dravnieku dienu Apisticus Minsterē apmeklējuma. Nevar ļauties tradīcijai un atstāt ierakstu dienai, kad būs vairāk laika un patikšanas. Šāda diena var pienākt tad, kad iespaidi būs jau “oksidējušies”, Pegazam spārnos gurdums, bet pakavi nodiluši.
BioFach ir lielākā pasaules izstāde bioloģiskajai pārtikai un ir mērķēta uz profesionālo auditoriju. Kuru gadu izstāde jau notiek un kādas ir alternatīvās, resp. konkurējošās izstādes nav svarīgi- ir redzams, ka gan piedāvājums šeit ir milzīgs, gan izstādes apmeklētība (ņemot vēl vērā, ka tā ir profesionālā izstāde) iespaidīga. Protams, par ļaunu pasākumam nenāca, ka tā apvienota ar dabīgo skaistumkopšanas līdzekļu izstādi.

Kādi secinājumi? Bio ir modē. Trends.  Bio ir pieprasījums- ir sabiedrības slāņi, kuri var atļauties par pārtiku vairāk un tā ir iespēja nopelnīt (pirmkārt jau tiem, kuri pārvalda parastās jeb konvencionālās pārtikas tirgu). Agrāk, kad biotirgus tikai attīstījās, saikne starp ražotāju (zemnieku) un patērētāju (kundi) bija tiešāka. Ceļš no lauka uz galdu īsāks. “Bio” bija liekama vienādības zīme ar “reģionāls”.

Tagad bio ir globalizējies. Gan no attālumu, gan apjomu viedokļa. Daudzos lielveikalos ir milzīgi stendi ar bioproduktiem no visas pasaules. Starpnieku ķēde ir daudz garāka, darbs ir gan iepakojuma ražotāju firmām, gan plastmasas ražotājiem, gan sertificējošām iestādēm, gan reklāmas biznesa kareivjiem un transporta firmām. Visiem ir jānopelna, varbūt pat tam, kurš stāv pašā sākumā- zemniekam. Vai tas notiek un vai garajā plūsmā preces izcelsme ir caurspīdīga un tās kvalitāte augstāka, tie lai paliek atklāti un mazliet retoriski jautājumi, kurus lielā biznesā nav pieklājīgi uzdot.

No manis kā ražotāja viedokļa bio ir pozitīvi, jo dod iespēju savu produktu par lielāku cenu pārdot un tendence bioproduktiem ir augšupejoša. Kā patērētājs, vairāk sliecos uz to, lai produktam varētu uzticēties un to nodrošina vairāk reģionalitāte. Pēc šīs izstādes apmeklējuma šīs pārliecības nostiprinājās.

Kā tikai te nebija. Sāksim ar medus produktiem.
Izrunājos ar Demeter dravniekiem no Minhenes. Pavairo saimes ar spietiem, dravošana ir balstīta antropozofijas un bioloģiski dinamiskās lauksaimniecibas pamatlicēja Rūdolfa Šteinera uzskatos par biškopību. Cena par medus kg apmēram 20 eiro. Profesionālu bioloģiski dinamisko dravnieku Vācijā var saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem.

Šūnu medus iepakojums vienkāršs, bet praktisks.

Medus no Spānijas. Tumšais medus ir spāņu virsis (Erika), kurš mūsu virsim (Calluna) tikai attālu līdzīgs- trešās pakāpes brālēns.

Bioloģiskais medus tiek piedāvāts gan ar savu etiķeti, gan iespēja pasūtītājam uzlikt savu etiķeti.

Plaši pārstāvēts bija medus no Meksikas. Beāte ir no Vācijas, dzīvo Meksikā jau daudzus gadus un strādā kooperatīvā, kurš iepērk medu no apkārtnes biškopjiem netālu no Mehiko. Tādā veidā lauku iedzīvotājiem ir iespējams nopelnīt iztiku un tā ir alternatīva emigrācijai vai kriminālām nodarbēm. Medus buķete bija lieliska, ar baudu izgaršoju dažādās garšu nianses.

Arī Aleksandra piedāvātais medus ir no Meksikas- Jukatānas. Garšas ziņā piesātināts un aromātisks.

Medus no maiju pēctečiem.

Izstāžu stendos laipna uzņemšana, sarunas un degustācijas. Vienīgais izņēmums bija šis itāļu stends, kur sirmais vīrs, kurš pašlaik aizdomīgi skatās, pēc šīs bildes uzņemšanas, metās klāt un teica, ka fotografēt aizliegts. Tieši pie šī stenda satiku kolēģus no mūsu grupas un apmainījāmies iespaidos par redzēto. Pēc dažām minūtēm itālis atkal bija klāt un jautāja vai vēl kaut ko vajagot, ar domu- “ko stāvat pie mūsu stenda”. Laikam jau sajuta konkurentus 🙂 

Toties šajā holandiešu stendā bija apgriezta situācija. Kad fotografēju, smaidīgs holandietis saka, ka viens foto maksā divus eiro. Saku, ka laba cena un ielikšu foto savā blogā arī par labu cenu-tikai desmit eiro. Ok, saka holandietis, tad esam kviti. Atbildēju, ka nē, jo viņš būs parādā 8 eiro. Vēl pajokojām un padegustēju medu no plašā klāsta. Foto nupat ievietoju, tagad tikai jāaizsūta holandiešiem rēķins 🙂

Walter Lang bija nodrukājis medus grāmatu – ar piedāvātajām šķirnēm, aprakstu par ievākšanas vietām un garšām. Simpātisks iepakojums un stāsts.

Vispār par stāstu. Tas ir gandrīz katram bioproduktam – medum, desai, alum vai maizei. Bieži vien tomēr šie stāsti liekas samāksloti. Tie nav stāsti, kurus stāsta zemnieks, raupjām plaukstām, bet kuri tapuši siltos birojos un tiek pasniegti pircējam, lai pamatotu viņa izvēli un piedotu produktam pievienoto vērtību. Pievienotā vērtība, kā zināms, nav gluži par velti. Piemēram alus, klimata neitrāli brūvēts. Uzņemumā izmantojot mašīnām biodīzeli un enerģijai- videi draudzīgu ražotu enerģiju.

Kur tad bez manukas vai tējaskoka medus! Kosmiskas cenas un ārstniecisks efekts. Ieguldot tādu pašu reklāmas naudu mūsu griķu vai viršu medū, sanāktu ne sliktāks turbomedus.

Propolisa inhalatori.

Bišu māšu peru pieniņš.

Paciemojos arī Latvijas stendā. Mani kaimiņi “MILZU!” pārslas no Kuldīgas novada.

Izstādes piedāvājums bija iespaidīgs.

Dažādas sinepes. Arī ar avenēm,mango un apelsīniem.

“Netīrais Harijs” – netīrs, toties bioloģisks.

Ļoti plašs bija šokolādes piedāvājums. Arī piedāvājums vegāniem- gan vegānie saldumi, gan desiņas. Darbojās liela vegānu kafejnīca.

Nezinu vai šņabis ir produkts vegāniem, bet bio ir.

Arī vīns organismam, nē organiskais, vienas glāzes tilpumā un plastmasā. Liekas, ka daudziem bioproduktiem plastmasas iepakojums svēra vairāk par pašu produktu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kamembērs no ķēves piena. Iespējams, ka izstrādes procesā ir arī no putna piena.

Čipsi no zilajiem kartupeļiem. Garšo arī heteroseksuāļiem.

Par jautrību rūpējās dziedoši zviedru profesori.

Izstādes jaunumu stendā.

Gadsmita jaunums – piens kuru iegūst no govīm, kuras barotas ar sienu. Es gan ar šādu pienu izaugu vēl pagājušajā gadsmitā.

Izstāde var tik izmantota arī politisku nolūku. Kataloņi bija ar lielu stendu un milzīgiem uzrakstiem “Catalonia” (bildē ir tikai viens no tiem).

Ukrainas stendā daiļava iegrimusi viedtelefonā. Jāsaka, ka šis nav unikāls foto, diezgan bieži varēja novērot, ka darbinieks stendā atradās savā paralēlajā pasaulē – feisbukā vai kur citur.]

Skaistumkopšanas līdzekļiem pievērsu mazāk uzmanības. ASV ražota lūpu krāsa no bišu produktiem.

Turpmāk- par bišu dravas apmeklējumu un Apisticus dienām Minsterē.
Paldies LBB un Jurim Šteiselim par iespēju apmeklēt šīs izstādes!

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

5 comments

  1. Bio produktiem būtu jābūt normai, nevis ekstrai. Diemžēl komercializācija dara savu, bet no otras puses, tie, kas sapratīs patieso jēgu, vienmēr varēs atrast, ko sev pieņemamu. Jāpērk tīra zeme Latvijā, kamēr tā vēl ir.

  2. Paldies Ainar, smuka reportaža! 🙂
    Mani Vācijas tirgus novērojumi tieši tādi paši- “eko-bio” ir un būs modē! Cenas par bio gan neliekas atbilstošas(lielveikalos), bet tas varbūt tādēļ, ka esmu no LV :)) “Manukas” trakums tur norisinās jau vairākus gadus, būtu interesanti kādreiz kko dzirdēt no šīs kampaņas scenārija autoriem…:)
    Ceru, ka holandieti ir par visu samaksājis.. :))

  3. Lieber Ainars,

    viele Grüße aus München. Ich hatte leider nicht die Zeit selbst die Messe anzusehen. danke für die vielen Fotos von unterschiedlichen Honigen aus der Welt. Bei uns ist die Winterruhe bald vorbei. die Vorbereitungen für das neue Bienenjahr laufen an. bisher gibt es noch keine nennnenswerte Verluste.

    imkerliche Grüße

    Andreas Bock
    http://www.demeterimkerei.de

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s